ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
1. Allmänt
De här Allmänna villkoren (”Villkoren” och/eller “Köpvillkor”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Huddinge guldsmedja AB, organisationsnummer 556076-8417, nedan kallat ”guldsmedjan”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), Köplagen (SFS 1990:931), Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) samt Directive 95/46/EC “GDPR”, på samtliga köp på https://www.huddingeguldsmedja.se.
Allt material på hemsidan är skyddat enligt upphovsrättslagen och får ej laddas ner utan tillstånd.
2. Personuppgifter
Guldsmedjan förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet. Alla uppgifter som sparas om kunden hanteras i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) fram tills det att denna ersätts av den europeiska dataskyddsförordningen Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation, or “GDPR”) den 25 maj 2018. Från och med den 25 maj 2018 kommer alla uppgifter om som sparas och/eller hanteras om kunden att hanteras i enlighet med GDPR.
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. För att du bättre skall kunna förstå hur vi behandlar information om dig, kan du läsa mer om vår Integritetspolicy.
3. Pris och tillgänglighet
Alla priser visas i Svenska Kronor (SEK) och inkluderar lagstadgad svensk moms på 25% och vid eventuella prisfel förbehåller vi oss rätten att justera eller makulera beställningar. Vi kan ej garantera att en vara som syns på hemsidan finns i lager, i ett sådant fall kommer vi att kontakta dig omedelbart.
Färger kan se olika ut beroende på vilken skärm man tittar på, därför kan vi aldrig garantera till 100% att färgen som du ser på skärmen är en exakt återspegling av verkliga produkten, vi gör så klart vårt bästa att det är så nära som möjligt och det går alltid att returnera.
4. Frakt & Leverans
Fri frakt gäller på alla beställningar inom Sverige vid ett ordervärde på minst 500kr. Vid köp under 500kr tillkommer en fraktkostnad på 29kr. Alla försändelser skickas med Postnord (www.postnord.se).
Leveranstiden är i vanliga fall 1-7 arbetsdagar om inget annat anges för produkten, och för postnummer som är över 82xxx samt landsbygd kan en extra dag tillkomma. Om din order har en produkt som har en längre leveranstid så kommer din order att skickas beroende på den längsta leveranstiden. Om din försändelse inte har kommit till dig 7 arbetsdagar efter att du har fått leveransbekräftelsen så är det viktigt att du tar kontakt med oss. För beställningsvaror kan det dröja upp mot 4 veckor.
5. Outlösta Paket/försändelser
Försändelser som inte hämtas ut, utan som går i retur till oss (skickas tillbaka om det inte hämtas ut inom 10 dagar från postombud) omfattas ej av retur- eller ångerrätten. För paket som ej hämtats ut debiteras en avgift på 295 kr. Avgiften motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet, samt kostnaderna att mottaga det i retur. Om du ångrat dig när paketet redan har skickats från oss, måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och därefter skicka tillbaka det. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
6. Leverans till utlandet
Enligt lag måste alla försändelser utanför EU tulldeklareras, vilket innebär att innehållets värde måste anges på paketet. Det är ditt ansvar som kund att stå för eventuella kostnader som kan tillkomma vid leverans utanför EU (bl.a. Norge och Åland). Vid enstaka fall kan försändelser dröja hos respektive lands tullverk.
7. Betalningsalternativ
Vi samarbetar med Klarna för att kunna erbjuda en smidig och säker köpupplevelse. För att genomföra köpet och bli identifierad behöver du fylla i de vanliga personuppgifterna. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.
Klarna Faktura
Handla först och betala sen per faktura 14 dagars betaltid avgiftsfritt. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Du måste vara över 18 år och får ej ha någon betalningsanmärkning för att använda faktura. Leveransadressen måste även vara samma som din folkbokföringsadress.
Du kan även se alla din fakturor under www.klarna.com. Där kan du betala och förlänga dina fakturor.
Klarna Konto – Dela upp betalningen
Du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp (lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet) och kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på en smidig månadsfaktura. Betalningen sker alltid den sista dagen i månaden. Årsränta 19,5%, aviavgift 29 kr/mån. Läs mer om Klarnas tjänst Klarna Konto.
Du kan även se alla din fakturor under www.klarna.com. Där kan du betala och förlänga dina fakturor.
Bank/kreditkort
Du kan enkelt betala med bank- eller kreditkort.Vi accepterar Visa och MasterCard. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra. För maximal säkerhet använder vi även 3D-Secure.
Direkt/bankbetalning
Du betalar direkt genom att logga in och föra över pengar via din internetbank. Vi erbjuder via Klarna direktbetalning med Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra.
8. Ångerrätt (Returer & Byten)
Som privatkonsument har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Sänd tillbaka varan i oförändrat skick, gärna i originalförpackningen. Du har rätt att öppna förpackningen och prova på varan förutsatt att varans art förutsätter detta. Är varan inte i oförändrat skick har Guldsmedjan rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde från returbeloppet. Du som sändare är ansvarig för att försändelsen kommer fram till Guldsmedjan.
Guldsmedjan erbjuder utöver den lagstadgade ångerrätten även 30 dagars öppet köp. Du kan alltså returnera dina varor inom 30 dagar efter att du har mottagit din beställning och vi ska ha mottagit din retur senast den 30:de dagen efter att beställningen har mottagits. Om du har valt faktura som betalningsalternativ så glöm inte att antingen betala eller förlänga din faktura, speciellt om du inte har mottagit mailbekräftelse på att din retur är hanterad innan förfallodatumet.
Vid byte så lägger du en ny order på de nya varorna som du väljer istället.
9. Återbetalning
När vi har mottagit din retur så kommer vi att genomföra återbetalningen inom 10 arbetsdagar. Du kommer att bli meddelad via mail när din återbetalning är genomförd.
Faktura: Du kommer att få ett uppdaterat belopp via mail. Vi skickar inte ut en ny faktura, du behåller den fakturan som du får från början.
Kredit- eller bankkort: Du kommer att erhålla motsvarande belopp för returnerade varor justerat med returfrakten insatt på kontot, inom 3-5 bankdagar från återbetalningstillfället.
Direktbetalning: Du kommer att erhålla motsvarande belopp för returnerade varor justerat med returfrakten insatt på kontot, inom 3-5 bankdagar från återbetalningstillfället.
Delbetalning: Din delbetalning kommer att justeras med motsvarande belopp för returnerade varor och justerat med returfrakten.
Om du har använt dig av någon rabatt så kommer summan att justeras enligt rabattkodens villkor, varefter du kommer att få en bekräftelse på mail med slutgiltiga summan.
Vid retur måste både produkten och gåvan returneras, annars har du inte längre rätt att ta del av kampanjen och får betala för gåvans motsvarande värde i ordinariepris. Vid retur av gåvan sker ingen återbetalning då du aldrig debiterats för gåvan. Vid överförsäljning eller om en produkt är slut i lager förbehåller vi oss rätten att ersätta gåvan mot en annan med samma värde, i dessa fall meddelas du via epost.
10. Reklamation
Om du har fått en skadad vara vid leverans så måste du meddela detta till oss inom skälig tid. Eller om varan har gått sönder innan garantitiden är över så kan du också reklamera varan. Kontakta oss först via mail och berätta om vad som är fel, ange ditt beställningsnummer och artikelnummer eller produktnamn. Vi kommer därefter återkomma med detaljer om hur du kan gå vidare.
För privatkonsument gäller konsumentköplagen (1990:932), vilket innebär att kunden har rätt att få frakten och returfrakten återbetald vid ett giltigt returärende.
11. Avbeställning & Ändring av order
Det går inte att avbeställa en order efter att ordern är har blivit slutförd.
12. Adressuppgifter
Var noggrann när du anger dina adressuppgifter, vi kommer att skicka till den exakta adressen som du anger. Om ditt namn/efternamn inte finns folkbokfört eller står ej på brevlådan så måste du ange en c/o adress (efternamnet på personen som är folkbokförd på adressen dit ordern skickas). Vid fakturabetalning kommer ordern att skickas till den adress där personnumret är folkbokfört. Det är ditt ansvar som köpare att uppge rätt adress.
LEVERANSINFORMATION
Frakt och leverans
Alla ordrar kostar 0 kr i frakt. Alla försändelser skickas med Postnord (www.postnord.se).
Leveranstiden är i vanliga fall 1-7 dagar om inget annat anges för produkten. Om din order har en produkt som har en längre leveranstid så kommer din order att skickas beroende på den längsta leveranstiden. Om din försändelse inte har kommit till dig 7 dagar efter att du har fått leveransbekräftelsen så är det viktigt att du tar kontakt med oss.
Outlösta försändelser
Försändelser som inte hämtas ut, utan som går i retur till oss (skickas tillbaka om det inte hämtas ut inom 10 dagar från postombud) omfattas ej av retur- eller ångerrätten. Hämtas försändelsen inte ut så kommer vi att debitera dig 295 kr för att täcka våra kostnader. Avgiften läggs på originalfakturan. Samma gäller för utlandsförsändelser. Vi kommer heller inte att stå för eventuella fakturaavgifter som tillkommer vid försenad betalning på grund av outlösta försändelser eller om man skriver fel adress utan att informera oss om detta.
RETUR, BYTE OCH REKLAMATION
Ångerrätt
Inte helt nöjd? Ingen fara, du kan alltid returnera dina varor inom 30 dagar efter att du har mottagit din order. Sänd tillbaka varan i oförändrat skick, gärna i originalförpackningen.
Faktura
Du kommer att få ett uppdaterat belopp via mail. Vi skickar inte ut en ny faktura, du behåller den fakturan som du får från början.
Delbetalning
Om du returnerar hela eller delar av din beställning så kommer motsvarande summa för varorna att justeras. Beloppet blir justerat på din nästkommande faktura.
Kortköp
Om du har betalt med bankkort eller betalkort så återför vi pengarna till det kort som du använde för att betala ursprungsordern.
Direktbetalning
Om du har betalt med bankbetalning/banköverföring så återför vi pengarna till det konto som du använde för att betala ursprungsordern.
Rabatter
Om du har använt dig av någon rabatt så kommer summan att justeras enligt rabattkodens villkor, varefter du kommer att få en bekräftelse på mail med slutgiltiga summan.
Retur från utlandet
För returer från utlandet får du som kund själv stå för eventuella returkostnader.